fredag 8 januari 2021

Ambitioner

Om man som barn ville dansa balett men inte fick, är det inte ovanligt att ens egna barn får gå i balettskola. 

Själv hade jag inga balettambitioner men väldigt dåliga tänder. Min ambition var därför att mina barn skulle få bra tänder.


Jag borstade ungarnas tänder varje kväll, tills de blev si så där 12-14 år. Visste ju att det aldrig blir hål i en ren tand. Men de fick vare sig röntga eller flourskölja - kändes onaturligt. Man vet ju inte hur det kunde påverka på lång sikt. 

Härom dagen hade dottern tid hos tandläkarn för kontroll. När hon kom dit och tandläkarn såg att hon inte röntgat tänderna på över 10 år tyckte han det var dags. 

Då svarar den 45 år gamla dottern: "Jag får inte röntga tänderna för min mamma!!!" 

Det är till att ha ingjutit respekt för röntgen. 

Hur som helst blev tänderna röntgade och tandläkarn förstummad. Sen la han till: "Så fina tänder! Om alla hade dina tänder skulle vi tandläkare bli arbetslösa!" 

Min gamla devis gäller alltfort "Det blir aldrig hål i en ren tand!" Tänk om jag hade tillämpat den på mina egna tänder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar