lördag 2 januari 2021

Paj, recept nr 1

Första receptet i min julklappskokbok var "Svamp- potatis- och jordärtskockspaj". Det blev också min första rätt ur boken.

Receptet kändes väldigt krångligt men var egentligen ganska lätt när jag väl köpt hem ingredienserna 


Jag skar och rev svampen. Den torkade la jag i blöt. Sen började jag steka svampen på stark värme, sänkte värme och la i övriga ingredienser. När allt geggat till sig, kryddade jag och hällde över rubbet i en pajform som jag täckte med ett smördegslock. 


Locket penslades med grädde innan pajen stoppades in i ugnen.


Efter en halvtimme kunde jag ta ut den här läckra saken. 


Snygg paj som dock kunde varit lite smakrikare. Ska tänka på det och krydda lite extra i fortsättningen.


Tyvärr blev jag lite orolig i magen på natten och tänkte genast på all svamp jag stoppat i mig. Funderade på om en liten flugsvamp hade smugit sig in i stuvningen och kände mig tvungen att väcka maken och fråga hur han mådde. Eftersom det var lugnt på andra sidan sängen kunde jag vända sida och somnade om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar