tisdag 12 januari 2021

Doggybag

Jag köper ny mössa, tappar den, köper en till, tappar på nytt. Så tröttsamt. Tror det beror på att jag tar av mig mössan när jag kommer in i värmen och lägger den i knät. När jag lämnar lokalen eller bussen reser jag mig och mössan åker i golvet. Sen är den borta. Jag brukar ofta gå tillbaka och leta. Ibland har jag tur men oftast inte.

Nu är min knappt ett år gamla mössa borta. Tror att jag vet var jag tappade den - på en fin hamburgerrestaurang som barnbarnet och jag gick till efter en fiollektion på Musikhögskolan. Dagens uppgift blev att hitta mössan. 


Vi tog, som alltid, båten till stan och gick mot Vallhallavägen. När vi kom till Blasieholmstorget stannade vi till och tittade på de fina bysantinska hästarna och de vackra husen. Hästarna har sitt ursprung i Konstantinopel och är från 300 talet fKr. De som finns på Blasieholmen är avgjutningar av kopior som finns på Glyptoteket i Köpenhamn. De vackra hästarna är omgivna av fina gamla hus på ett ack så öde torg. Här borde man ha servering och glassförsäljning så det blir som på en italiensk piazza - saknar folklivet. 

von Fersens gamla hus
von Fersens gamla hus


Tyvärr hittade jag inte mössan utan fick fortsätta Vallhallavägen fram - lika tomhänt som innan. Nu var målet Mr Cake


I höstas ringlade sig en lång kö utanför ingången till "gamla arkitekturskolan". Idag var det ingen kö och även om det inte var Coronatomt (1 person per 10 m²) var det acceptabelt för oss att dricka en kopp kaffe hos Mister. 


Hur bra var då detta café, dit halva Stockholm köar för att komma in? Jo, där fanns fina bakverk men kaffet var ordinärt. Jag köpte två kaffe och en citronpaj (?) att dela på. 


Men eftersom jag inte fick någon att dela med blev jag tvungen att ta med halva kakan hem till kvällsteet. Då visade sig Mr Cake vara lite utöver det vanliga. Jag fick den snyggaste, specialgjorda doggybag jag sett i hela mitt liv. Samma motiv på bag och påse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar