fredag 26 februari 2021

Blommor

När jag gick hemifrån idag visade termometern plus tio! Vårjackan åkte på. Utomhus tittade årets första snödroppar och vintergäck fram. Man blir alltid glad när man ser de allra första - man vet vad som väntar runt hörnet.



Än mer vårkänsla fick jag när jag fick syn på ett helt fång mimosor utanför en blomsteraffär.


Blev tvungen att gå in i affären och se mig om bland fina tulpaner i ovanliga färger. Det visade sig dock att blommorna var färgade. Jag köpte med mig en hem.



Apropå färgade blommor så minns jag när min lärarinna i femte klass satte en vit nejlika i rött bläck och en annan i blått. Nästa morgon hade blommorna sugit upp bläcket och de yttersta kanterna på blommorna hade blivit blåa resp röda. (Tror hon ville illustrera hur kapillärkraften fungerar.) Jag tyckte blommorna blev jättefina. Expediten i blomsteraffären berättade att de fortfarande gör så för att få färgeffekter i buketter - fast nu använder man inte längre bläck utan har specialfärger.


Men "blommorna för dagen" var ännu inte slut. När jag kom hem låg där ett nytt nummer av min favorittidning och väntade - tidningar "Vi". De ville att man skulle rösta fram Sveriges nationalblomma via sajten svenskbotanik.se - men det blev för svårt. Alla var fina. Detta "hedersuppdrag" fick jag överlåta till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar