söndag 28 februari 2021

Anti

Jag tror att kravet på munskydd blott och bart är symbolpolitik. För att ge intryck av handlingskraft har man nu bestämt att alla ska ha munskydd i kollektivtrafiken oavsett när man åker och hur många människor som är i samma vagn.

Själv åker jag nästan alltid båt till stan - en båt med få passagerare. Men eftersom jag är en lydig och foglig medborgare tog jag naturligtvis på mig den blå lappen när jag gick över landgången igår. Sen satte jag mig alldeles vid fönstret, helt själv, utan närkontakt med andra och andades genom det äckliga munskyddet. I öronen stoppade jag mina buds (hörlurar) och lyssnade på "En gentleman i Moskva".


Efter 25 minuter gick jag av båten vid stadshuset och redan på landgången tog jag av munskyddet. Ville inte ha det på mig en minut längre än nödvändigt. Tyvärr råkade jag komma åt min högra hörsnäcka när jag tog bort snöret jag hade bakom örat. Hörsnäckan åkte ut och rakt ner i plurret. Fruktansvärt irriterande!

När jag berättade vad jag råkat ut för, visade det sig att maken tappat sin keps när han skulle ta på sig sitt munskydd och dottern sina glasögon.

Jag tycker FHM borde ha låtit munskyddsregeln åtföljas av rekommendationer hur man ska handskas med mössor, halsdukar, glasögon och hörlurar innan man sätter på eller tar av munskydd. Tror inte man beaktat alla de olägenheter vi medborgare kan råka ut för när man över våra huvuden bestämt att vi måste ha munskydd.


Nu googlar jag för fullt för att kunna köpa en ny högersnäcka men hamnat i en djungel av olika modeller och har svårt att få klart för mig vilken höger som passar i hop med min vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar