torsdag 18 februari 2021

Papperslappar

När livet har gått i stå, när ingenting händer - då är det bra att ha gamla opublicerade inlägg att ta till. Här kommer ett sådant som jag skrev för över ett år sedan - precorona

Så trevligt man kan ha med några små papperslappar.

En kortlek med 52 kort, som är lika över hela världen, som kan användas i hur många spel som helst, som man kan ha roligt med tillsammans med både gammal och ung - en genial "uppfinning".

Dessa 52 kort kan man ägna timmar och åter timmar åt att lära sig behärska i avancerade spel som bridge eller 5 minuter för att lära sig lätta spel som "Finns i sjön".

Mina 5-åriga barnbarn ser fram emot att vi träffas och "drar en spader". De har nu utvecklats från "Finns i sjön" till "Vändtia" och vidare till "Skitgubbe". Snart klår de mig i alla spel.

Sist vi spelade "Skitgubbe" satt vi alla med bara några kort kvar på hand. Utgången var osäker men när lillkillen kom in behandlade han korten så bra att jag häpnade. Han började med att spela ut sina triumf, som motståndaren måste ta upp. Sen avslutade han med en hacka och vann. Snyggt spelat - säger jag.


Nu har maken och jag, för första gången på kanske 10 år, spelat bridge tillsammans med goda vänner. Så trevligt det var. Tänk att de (våra vänner från Gotland) lyckades med något jag har misslyckats med i över två år - att få maken att spela bridge och medge att det är roligt.

Nätspel med rundpass - något blev fel

2 kommentarer: