söndag 17 december 2023

Freden

I Stockholm finns det en gammal, omtalad restaurang som vi länge har tänkt "smaka av". Restaurangen är omtalad för att Evert Taube brukade sitta där och för att akademien äter sin torsdagssoppa i  lokalerna. Jag syftar förstås på Den Gyldene freden i gamla stan.

I går gjorde vi slag i saken. Åt lunch där tillsammans med några vänner från Sundsvall. Jag åt helstekt rödspotta med rödbetor, kapris och potatispuré - inte illa!


Inne i lokalen är det enkelt, ombonat och mysigt men dålig akustik. När vi, efter en riktig långluch, kom ut på gatan var där både isigt och halt. Vi skildes åt med uppmaningen att vara försiktiga för att inte halka och bli liggande i tre månader.


Maken och jag fortsatte mot tunnelbanan och åkte till Liljeholmen. Sen skulle jag ta tvärbanan till Gröndal och hämta några böcker på biblan.

Vad hände då?

Jag snubblade förstås - igen. Ramlade ihop i en hög. Klarade halkan men inte trottoarkanten. Tog emot mig med vänster hand. Nu är frågan om jag har fått en spricka i handleden eller bara en stukning. Googlar regelbundet, känner efter och jämför. Tur i alla fall att man har två händer och är högerhänt men lite knepigt var det allt att hålla i korten på dagens bridgespel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar