torsdag 28 december 2023

Uppskattning

Det är roligt när ens matlagning blir uppskattad.

På Annandagen kommer äldsta dottern och hennes familj till oss och äter fransk julmiddag. En tradition som vi, med vissa avbrott, hållit fast vi sen den tid då hon gick i skola i Frankrike.

Bûche de Noël

Då, för snart 30 år sedan, firade vi jul i Paris. Vi hade hyrt en liten lägenhet mycket centralt i stan och på julafton samlades vi där och åt franskt. En skolkamrat till dottern styrde upp det hela.

Vi började med ostron. Sen kom en sallad med ost och valnötter, där nötterna var plockade i kamratens pappas brors trädgård. Därefter serverades det hjortstekt med ugnsstekta äpplen fyllda med lingon. Middagen avslutades med  ostbricka och fransk julstubbe. En superb julmiddag som vi försöker efterlikna varje Annandag.


I år blev hjortsteken utbytt mot Boeuf Bourguignon som jag hade gjort även i en vegansk variant. När barnbarnet, som är vegetarian, smakade på grytan blev han glatt överraskad och berömde den storstilat. När han ätit sig mätt sa han "Kan jag få ta med mig resten hem?" Det kallar jag att få högsta betyg.


Men inte nog med detta - i år blev det Annandagsmiddag version 2.0. Cavan vi drack till ostronen var "specialimporterad" från Salem. Jag hade köpt en specialutgåva för att vi i år (2 år försent) firar - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar