fredag 2 februari 2024

Finn fem fel

Var möts man av all denna konst när man lämnar pendeltåget?



Jo i Uppsala.

Jag hade satt av en hel dag för att att åka till Uppsala och lyssna på folkmusikgruppen "Finn fem fel", som ett barnbarn är med i. De skulle ha konsert på Musicum och efter viss tvekan hade jag bestämde mig för att åka ända till Uppland för att lyssna på säväl fiol, som nyckelharpa och sång.


Att ta pendeltåget till Uppsala var enkelt och gick ganska fort. När jag satt mig tillrätta på tåget köpte jag en tilläggsbiljett för den del av sträckan som SL inte ansvarar för. Sen var det bara att stoppa boken i örat och åka hela vägen i ett svep.  Väl framme i Uppsala insåg jag dock att jag missbedömt hur lång tid det skulle ta att gå till konsertlokalen - inte 8 minuter utan 25. Hade läst vad som gällde för bilresa inte tantpromenad.

Carolina Rediviva

Eftersom jag tagit till ordentlig marginal kom jag, trots missödet, fram 3 minuter innan konserten började.

Finn Fem Fel uppträder i Mariestad

Sen fick jag lyssna på fem duktiga ungdomar från Lunnevads folkhögskola. De spelade och sjöng en hel timma. Det var både svensk och utländsk musik såväl nyskriven som gammal.




Mitt planerade besök på Bror Hjortmuseet efter konserten blev det dock inget av med. Stängt. Så jag tog mig i stället en titt på Gustav Wasas grav innan jag begav mig till stationen.


När jag på nytt slagit mig ned i tåget och skulle köpa biljett för hemresan visade det sig att jag glömt aktivera den förra  biljetten. Precis när aktiveringen var klar dök det upp tre kontrollanter. Jag hade tur som inte blev kollad på utresan. För min grannpassagerare gick det sämre. Henne kostade resan till Stockholm hela 1.500 kr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar