onsdag 28 februari 2024

Reykjavik

I baksidestexten till boken Reykjavík står det: "Jag är avundsjuk på alla som har den här boken oläst". Det tog jag fastat på och såg fram emot en spännande bok med fina beskrivningar av det säregna isländska landskapet. 

Men blev som vanligt besviken som jag, nu för tiden, nästan alltid blir när jag läser deckare. "Reykjavík" var en småtrevlig bok där två unga journalister lyckas med det polisen misslyckats med i 30 år. De löser ett ouppklarat försvinnande av en 15-årig flicka.


Handlingen är trivial, språket enkelt med många upprepningar och spänningsfaktorn låg. Inte ens miljöskildringarna av Island är bra. Det enda roliga var att alla personer hade så lustiga namn.

Boken, som är skriven av Ragnar Jónasson och Islands statsminister Katrín Jacobsdóttir får knappt två stjärnor på min fyragradiga skala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar