tisdag 21 januari 2014

Grupptillhörighet

Ganska ofta kan man läsa om grupper s.k. undergroundgrupper, som med sin stil vill visa att de tillhör den ena eller andra sorten. I lördagens DN kunde man läsa om gruppen hipsters - ett begrepp som funnits ända sedan 40-talet. Medlemmarna uppfattar sig själva som lite "hippare" än gemene man och anser sig före alla andra ha en exklusiv kunskap om vad som är "inne". Gruppen består av "hyfsat unga med specialintressen - eller med svarta glasögonbågar".

Innan vi (mina Berlingruppare och jag) skulle se Bertold Brechts pjäs Galileis liv läste jag lite om författaren. Brecht gick ofta (alltid) klädd i någon slags arbetarskjorta, för att visa vilken grupp han tillhörde, men i hans fall var skjortor skräddarsydda och av finaste material. 

Jag tycker inte man, nödvändigtvis, behöver ha en viss klädstil för att man har vissa åsikter men i Brechts fall blev hans sätt att klä sig motsägesefullt. Han ville tillhöra en viss grupp (arbetare) men han ville ändå stå över gruppen genom att ha skjortor som var mer exklusiva än gruppens.

Älskade opraktiska tanter

Själv tillhör jag numera gruppen tanter. Denna grupp karaktäriseras bl.a. av foträta skor och pärlhalsband och här gör man ingen skillnad på om det är äkta pärlor eller oäkta.

1 kommentar: