måndag 5 maj 2014

Berlin

Ett helt år har vi hållit på och förberett oss. Vi har lärt oss om tysk konst och arkitektur, musik, litteratur, historia och politik. Vi har gått på teater och konserter och vi har sett på filmer med tysk anknytning. Jag borde vara expert på Tyskland men tyvärr har jag redan glömt en hel del. Det insåg jag när jag läste igenom mina noteringar - men jag fick följa med ändå! Och nu har vi startat vår resa.

Första dagens höjdpunkt var besöket på svenska ambassaden, som (förstås!) var ritad av Gert Wingårdh. (Ibland undrar jag om det bara finns en arkitektbyrå i Sverige.) När man ska bygga ambassader tittar man inte på kostnaderna - det är resultatet som räknas. Vår ambassad i Berlin kostade 100 miljoner kronor! I samma område som den svenska ambassaden ligger också ambassaderna för de övriga nordiska länderna och om den svenska var dyr går det ändå inte att jämföra med vad den norska kostade. En av ytterväggarna till Norges ambassad utgörs av en enorm monolitsten. För att få stenen på plats var man tvungen att bygga om både vägar och broar.

Sveriges ambassadsbyggnad var mycket genomtänkt och anspelade både på berg och vatten i det svenska landskapet. Tuffast var trappan som skulle ge associationer till hyvelspån. Med tanke på att alla svenskar har varit med och betalt kalaset tycker jag att det är synd att man inte får besöka den fina byggnaden utan särskilt tillstånd.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar