lördag 10 maj 2014

Hemma igen!

Efter  fem intensiva dagar i Berlin var det skönt att komma hem igen. Vår Berlinresa var en studieresa - ingen semesterresa - och jag tror hela gruppen var ganska mör när vi kom tillbaka till Sverige igen. 

Vi gick mycket men vi åkte också buss, tunnelbana och S-Bahn. De allmänna kommunikationerna är bra men inte helt lätta att förstå sig på. När man reser i grupp följer man med. Ibland åkte vi från ett ställe till ett annat utan att jag visste vare sig varifrån vi kom eller vart vi kommit. Jag försökte hänga med på min egen karta men det var inte helt lätt. Men vi kom alltid fram dit vi skulle och vi kom alltid tillbaka till hotellet igen. 




Vad tyckte jag då om Berlin? 

Berlin var en intressant stad. Inte så vacker och inbjudande som Paris men där fanns mycket att titta på och den kändes häftig. Jag kommer nog snart att åka dit igen för att kunna se mig omkring i en lugnare takt. 

Nästa gång kommer jag att titta mer på östsidan. Vi hann inte med det. Det gick inte att göra mer än det vi gjorde på fem dagar. Tonvikten blev, av naturliga skäl, andra världskriget och dess följder - det vi läst om under året. Alltså - det var en mycket givande och trevlig studieresa där jag inte bara fick lära känna Berlin utan också lärde känna mina klasskamrater lite bättre.


k

Nu är vi hemma. Två lektioner kvar sen får vi sommarlov och till hösten börjar vi om igen men då är det Frankrike som är tema. Det ser jag fram emot!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt och intensivt. Jättekul med Frankrike nästa år!!/Åsa

    SvaraRadera
  2. Ja vilken hektisk och spännande vecka! Roligt att få läsa om allt!

    SvaraRadera