måndag 3 november 2014

Mer film

Jag har kommit in i ett "filmmood". Tittar på film, var och varannan dag.

Förra veckan, när det var höstlov, var vi "kurslediga" och skolbarnen lediga från skolan. Då frågade jag ett av barnbarnen (han som var i lämplig ålder för att se en film som hade åldersgräns på 11 år) om vi skulle gå på bio och se "Pojken med guldbyxorna"(***).


Vi och halva stan var hade tänkt samma tanke - att se nyinspelningen av Max Lundgrens bok. Därför fanns det bara platser kvar på första raden - lite häftigt det också.

"Pojken med guldbyxorna" är en actionfilm för barn och mormödrar. Riktigt bra och spännande - tyckte vi båda två men proffskritikerna tyckte den var alldeles för rå och brutal.

En extra poäng var att Mats (huvudpersonen) bodde i samma hus som jag en gång bott i - på Mandolingatan i Göteborg. Där hade jag min första egna lägenhet på ett rum och kokvrå. Då tyckte jag dessa hus, byggda i slutet av 50- eller början av 60-talet, var snygga och häftiga och det tycker jag fortfarande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar