tisdag 25 november 2014

Utan personligt ansvar***

Ester Nilsson håller fortfarande på och trasslar till det för sig. I Lena Anderssona bok "Utan personligt ansvar" har hon förälskat sig i en gift man. Det borde hon inte ha gjort även om hon till och från är mycket lycklig.


Ester och Olof bor båda i Stockholm där de promenerar omkring, äter middagar, dricker kaffe och besöker vinbarer. Efter två år i Stockholm är namnen på de gator och restauranger de besöker inte bara namn för mig. Ofta, förvånansvärt ofta, vet jag var gatorna finns och hur de sträcker sig. En del av restaurangerna har jag också besökt men jag har ännu aldrig varit på en vinbar.

När Ester och Olof är lyckliga åker de ibland till Hellasgården. Hellasgården kände jag inte till men eftersom både Ester och Olof tyckte om att åka dit, bestämde vi oss också för att åka dit. Vi blev inte besvikna. Hellasgården ligger i Nackareservatet nära Älta. Ett lämpligt ställe för Ester att åka till, så som hon ältar och ältar. Vi tyckte det var riktig fint kring Källtorpssjön

Jag tyckte mycket om "Utom personligt ansvar" som jag sträckläste. Lena Andersson skriver så bra när hon skildrar Esters liv mellan hopp och förtvivlan. Det är älskarinnans berättelse vi läser - en älskarinna som analyserar och tolkar allt in i minsta detalj. Jag är mycket imponerad av Lena Anderssons sätt att skriva. Men vem är Olof Sten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar