onsdag 19 november 2014

Troja

Vår guide anpassar rutterna efter vädret. När det skulle bli halvdåligt väder tyckte han det var lämpligt att göra den långa resan till Troja. Trots att det blev en dag med mycket bussåkande tyckte jag målet var resan värd. Vår guide pratar och pratar och eftersom jag vant mig vid att somna till pratprogram på radion, slocknar jag varje gång han sätter igång. Sen får maken ge mig en sammanfattning av vad han har sagt. Tur att jag förberett mig genom att ha läst på.

  

För oss är nog Troja mest känd från Karl Gerard-kupletten "Den ökända hästen från Troja". Hästen, som blivit symbol för förräderi, är det första man ser när man ska besöka stan. När Troja förstördes byggdes en ny stad upp på de gamla ruinerna. De nio lager arkeologerna grävt fram avslöjar en historia som omfattar tiden 4 000 år fKr - 300 år eKr. Staden förstördes genom krig och brand. Med hjälp av den trojanska hästen besegrade grekerna, trojanerna efter 10 års krig (Trojanska kriget) på detta fält, utanför stan. Det blev en intressant dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar