onsdag 19 november 2014

Rapport från grekisk by

På programmet den femte dagen stod bl.a. besök i en grekisk by. Borde vi inte ha åkt till en turkisk by - frågar vän av ordning. Förklaringen är att Turkiet bara har funnits som stat sedan 1923. Dessförinnan hade Turkiet "många herrar" bl.a. greker. Då bodde det många greker i Turkiet men också många turkar i Grekland. När staten Turkiet bildades fick 1 200 000 grekerna flytta tillbaka till Grekland. Det var en sådan by - där det bott greker före 1923 - som vi besökte. Trevligt och mysigt men mycket turistiskt.











Turkiets "grundare" Kemal Atatürk gjorde mycket för att Turkiet skulle utvecklas till ett modernt, sekulärt land och än i dag har han en mycket upphöjd position. Man ser honom ofta - i skyltfönster, som staty, hängande avbildad på husväggar - ja, överallt.


När vi provsmakat vin i den lilla byn, bar det först iväg till en smyckefabrik och sen till en fabrik där man tillverkade skinnkläder. Båda ställena var trevliga att besöka. Besöket på skinnfabriken inleddes med en rolig mannekänguppvisning.





På hemvägen stannade bussen utanför en turkisk badanläggning - ett Hamam. Vi var fyra stycken som gick in på anläggningen och tog ett turkiskt bad. Härligt. Först sauna, sedan ångbad och pealing (skrubbning) av hela kroppen, så massage och slutligen en kopp äppelte att smutta på medan vi svettades färdigt. Jag kände mig som en nyponros när jag lämnad anläggningen.




Det verkar finnas Hamam på de flesta hotell men vårt Hamam var gammalt och byggt som en kvadrat med rund kupol. Vi kom in i ett stort rum med gallerier i en cirkel på andra våningen. Såväl väggar, som golv och tak var klädda i mosaik - jättefint. Själva tvagningen skedde på ett stort sex- eller åttakantigt uppvärmt kakelbord. Mannen som tvagade mig tyckte nog att jag hade bedrövliga fötter för han frågade gång på gång om han inte skulle behandla fötterna också. Tredje gången han frågade, lät jag mig övertalas. Hela behandlingen kostade 25€ per person för alla utom för mig. Jag fick betala 30€ för att jag skulle kunna lämna anläggningen med silkeslena fötter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar