söndag 25 juni 2017

Ekonomijournalistik

Jag läste att ekonomijournalisten Carolina Neurath ska bli programledare i "nya Gomorron" (SVTs morgonprogram) som startar till hösten. Programmet ska få nya (unga) programledare och rikta dig till en ung publik.

Jag förstår inte hur man tänker. Vem har tid att titta på TV på förmiddagarna? Jo, pensionärer. Varför då inte rikta sig till dem på dagtid och i stället vända sig till ungdomar när de (ev) tittar på TV.  Men det kan kanske vara roligt även för pensionärer att titta på program gjorda för en ung publik - vi får väl se.


Hur som helst bestämde jag mig för att läsa något som Neurath skrivit och valde "Den stora bankhärvan - finansparet Hagström och Qvibergs uppgång och fall". En reportagebok om HQ-bankens konkurs. Jätteintressant. Jag läste den med stor behållning och blev mycket imponerad av Carolina Neurath.

Sen fortsatte jag med de två deckare hon skrivit - "Fartblinda" och "Gränslösa". Tyvärr inte alls så imponerande som "Den stora bankhärvan".

 

Hon har valt att "nischa" sig och förlägga även sina deckar till finansvärlden. Det är hennes alter ego, ekonomijournalisten, som "gör jobbet" men det blir inte bra. Det är för segt och inte särskilt spännande.

Hon framställer män (för det är ju oftast män) med makt på ett sätt som inte är hedrande för dem. Eftersom hon har mycket kontakt med dessa makthavare är jag böjd att tro att hon har rätt när hon skriver att de är maktlystna, aldrig kan få nog av pengar och dessutom är sexistiska. Bra att någon granskar dessa fartblinda människor och bra att det görs i deckare som många läser men mitt råd till CN är att öka farten nästa gång.

1 kommentar:

  1. Jag är alltid misstänksam när människor som är bra på en sak, i det här fallet ekonomi, tror att de behärskar helt andra områden lika väl och ska sälja på sitt kändisskap. Att T.ex skriva deckare är det många som tror sig om men det är en stor konst anser jag som den expert jag anser mig vara

    SvaraRadera