tisdag 29 maj 2018

Hokusai



I dag, när jag var frivilligt utvisad, passade jag på att utnyttja mitt kulturarvskort för första gången. Jag köpte kortet, efter mycket joxande, i julas för att kunna gå in till rabatterat pris lite här och där. Men det har inte blivit vare sig här eller där utan kortet har legat oanvänt i min portmonnä i snart ett halvt år.



Men så i dag passade jag på att åka till Millesgården och titta på utställningen "Hokusai". Bra att jag utnyttjade min utvisning på detta trevliga sätt.


Hokusai var en japansk konstnär som levde mellan 1760 och 1849 - under Edo-perioden när Japan var helt isolerat från övriga världen. Han var mycket aktiv och mycket duktig, gjorde fantastiska målningar och träsnitt och sa att om han fick leva tills han blev 100 skulle han nog kunna lära sig måla.


Utställningen har gjorts för att högtidlighålla att Japan och Sverige nu haft diplomatiska förbindelser i 150 år. Jag kom tidigt till Millesgården och kunde hänga med på den introduktion som museichefen höll.



Utställningen innehöll en hel serie träsnitt från berget Fudzijama (Fuji) och livet i Japan för 150 år sedan.






Det visades bokillustrationer och det visades Mangateckningar. Det var Hokusai som introducerade manga



Jättefin utställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar