måndag 14 maj 2018

Peter Dahl

Nu är det tätt mellan galleri och museibesök för oss birkagårdare. Veckans besök; Sven-Harrys och den retrospektiv utställningen över Peter Dahl.


När man kommer in på Sven Harrys möts man av ett tripplat självporträtt av Peter Dahl. Det är hans sista målning berättade sonen i en filmad intervju som visades i anslutning till utställningen.

Jag kommer annars alltid att förknippa Peter Dahl med skandalmålningen av Sibylla, som visades på konsthallen i Göteborg 1970. Hej och hå vilket hallå det blev. Målningen till och med beslagtogs av polisen.



Jag har väl haft en viss aning om Peter Dahl och hans ofta provocerande målningar och Bellmanssviten kände jag till men att han hade byggt upp en hel egen värd kallad Caribanien (kan jämföras med Elgaland-Vargaland) var nytt för mig.






I Peter Dahls egen fantasivärld, Caribanien, "bor" det inte mindre än 30 000 tennsoldater.




Ska jag drista mig till ett omdöme säger jag att Peter Dahl inte var feg och inte insmickrande men förtjust i erotiska motiv. Han lät sig provoceras och han gick till motangrepp (Vietnamkriget) men jag blev inte direkt förtjust i hans tavlor även om jag nog skulle kunna ha en eller annan i vardagsrummet.


Inte nog med att vi Birkagårdare är idoga galleribesökare vi är också frekventa operabesökare (andra gången den här terminen). Vi tittade på baletten Törnrosa. Fantastisk men onödigt lång med tanke på de trånga platserna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar