lördag 14 juli 2018

Ester Blenda Nordström

Fatima Bremmer har skrivit en biografi om Ester Blenda Nordström - en fängslande bok om en kvinnlig journalist och äventyrare.


Jag läste "Ett jävla solsken" på rekommendation. Mycket intressant. När jag var klar med boken såg jag filmen Ester Blenda - som råkade visas på TV medan jag höll på med boken. Jag gillar att titta på filmatisering av böcker jag just läst. Man får ansikten och bilder till de människor och miljöer man har i huvudet.


Ester Blenda var yngst i syskonskaran och extra efterlängtad. Hon fick nog en friare uppfostran än sina syskon och hon utnyttjade sin frihet maximalt. Hela hennes aktiva liv var ett stort äventyr. Dessutom var hon musikalisk. Kunde både spela och sjunga. Hon var centrum i sällskapslivet, alltid glad, alltid populär - "Ett jävla solsken".

Ester Blenda var helt orädd - hela hennes liv var ett stort äventyr. Att vara så utlevande som hon var  hade sitt pris. Hon började arbeta som journalist men övergick till att bli författare och skrev böcker om sina äventyr runt om i världen. Hon skrev också barnböcker som på sin tid var mycket populära och förnyande (En rackarunge) - en föregångare och inspirationskälla till Astrid Lindgren som säkert hade läst hennes böcker om Ann-Mari. 

Ester Blenda Nordström var välkänd under sin aktiva tid men blev sedan totalt bortglömd. Bra att Fatima Bremmer skrivit denna biografi och uppmärksammat en tuff och orädda föregångskvinna som fick betala ett högt pris för sitt intensiva liv. 

1 kommentar:

  1. Håller med dig - en enastående kvinna. Hur är det möjligt att glömma bort en sådan person?

    SvaraRadera