söndag 1 juli 2018

Gamla sanningar

Vi hade dottern med familj på besök i stugan och plockade fram uppvärmda rester till lunch. Jag trugade och trugade men inte ens andra dagen tog maten slut.


I tider av "No waste" tog jag till det yttersta av argument för att maten skulle gå åt och sa "Om vi inte ska bli tvungna att kasta maten måste ni äta upp. Den har redan varit uppvärmd en gång och går inte att värma igen".

Argumentet tog inte! I stället fick jag höra att det var en myt att mat bara kan värmas en gång. Kyler man ned den snabbt kan den värmas flera gånger utan att det blir någon bakterietillväxt.

Skulle en gammal sanning som gått i arv i generationer inte gälla längre? Jag ställde mig ytterst skeptisk till detta påstående och googlade än en gång och än en gång fick jag inse att nu är det nya sanningar som gäller.

Sanningen är att mat kan värmas upp flera gånger bara den inte få stå ute i värmen för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar