torsdag 18 oktober 2018

Ekoby

Tänk att kunna bo i ett "miljöhus" i ett bilfritt område i storstan och ha nära till  tunnelbana och buss. Huset du bor i är vackert och ligger i en skogsdunge. Du bor i ett område där det finns grannar men inga tomtgränser och ändå har du ditt eget revir. Låter inte det fantastiskt!


Så upplevde jag ekobyn i Understenshöjden (Björkhagen) som jag och en god vän åkte till i går efter att jag, än en gång, hade läst en artikel i favorittidningen Trädgårdsliv.





Ekobyn är ett av de trevligaste bostadsområden jag sett men jag har inte bott där och känner ingen som bor där så jag vet ju egentligen inte hur det är. Jag vet inte hur det skulle funka, i det långa loppet, att leva i en "by" där det ställs krav på mina arbetsinsatser - är ju av naturen granska lat.


Men skulle jag få bestämma skulle det byggas många fler småskaliga ekobyar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar