tisdag 30 oktober 2018

Dags att köpa en lott

Ibland har man tur.

Vi skulle åka tåg till Falun och jag bokade biljetter via en länk. Länken var kopplad till ett erbjudande med bra pris - lägre pris än andra klass men sittplatser i första.

Märkte inte att erbjudandet gällde från första november utan bokade första lördagen som gick att boka - tyvärr fel lördag.

Maken frågade och frågade varför smsbiljetterna aldrig kom. Till slut kände jag mig tvungen att kolla och upptäckte mitt misstag.

Det var bara att köpa nya biljetter. De jag köpt gick inte att boka om eller överlåta. SJs biljetter är personliga eftersom SJ inte tillåter att man köper upp biljetter som sedan kan säljas vidare till högre pris. Bra, för annars kan det bli som det blev med mina teaterbiljetter - köpta till överpris i andra hand.

Nej, det var bara att "bita i det sura äpplet" och köpa nya biljetter men det är ju, som sagt, en världslig sak.

Medan vi väntade på tåget i Stockholm gick jag till biljettkassan och berättade vilken dumhet jag gjort och fick svaret: "Då återköper jag dina biljetter. Du får pengarna tillbaka men måste boka nya biljetter själv". Hoppsan vad hände här? Bara att tacka och se glad ut.

Framme i Falun gjorde jag nästa dumhet. Lämnade tåget utan att ta med min lånebok. 

Boken jag glömde
och sen inte hann läsa

Men än en gång hade jag tur. Vi fick samma tåg på hemvägen som på ditvägen och boken låg kvar där jag lämnat den - oläst.

Borde nog ha köpt en lott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar