tisdag 2 oktober 2018

Plantskolan klar

Vintervikens kafé, även kallat förortens Versailles, har fått sin plantskola.


I tre år han man jobbat, och då menar jag verkligen jobbat, med denna byggnad. Praktiskt taget varje gång jag gått förbi parken har det snickrats, målats eller grävts.



Föreningens ordförande hade varit på besök i den engelska trädgården Sissinghurst och där fått idén att bygga en plantskola i anslutning till Vintervikens trädgård. På Sissinhurst hade man nämligen sagt till honom att varje trädgård med självaktning måste ha ett växthus. Väl hemma söktes pengar ur olika fonder - sen började byggandet.

Huset är till allra största delen byggt med frivilligt arbete och det har tagit tid - tre år. Men nu är plantskolan invigd. I söndags visades den för alla som var intresserade. Vi var där och blev imponerad.

Plantskolan är byggd enligt den s.k. Nebraska metoden - halmväggar "inkladdade" i lera och målade. Grunden består av cementplatta som ligger ovanpå utrangerat återvinningsglas och taket har kompletterats med solpaneler. Allt för att spara så mycket energi som möjligt.

Ett enastående arbete. Jag är så imponerad. När jag promenerat förbi Vinterviken har jag då och då tagit kort för att se hur bygget framskrider.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar