söndag 21 oktober 2018

Fängelser

I går hade vi ärende till Långholmen. När vårt uppdrag var avklarat gick vi in i det gamla fängelset och drack en kopp kaffe. Jag häpnade över hur fint det var.



Långholmen är, sen många år, omgjort till hotell/vandrarhem/ restaurang. Medan jag fortfarande jobbade brukade jag ofta sova över på hotellet men nu har jag inte varit där på länge. Därför blev jag nästan förvånad över hur fint det är.

Bildsköne  Bengtsson, Konstapel
Björk och Tumba Tarzan

Celler i tre våningar, öppet från första våningen ända till tredje för att få ljusinsläpp. Ljusgården är omgiven av ett galleri. Jag tror inte dagens fängelser är på långa vägar lika fina - möjligen mer funktionella.



För många år sedan var jag i San Francisco och besökte då det ökända Alcatraz. Där hade man behållit fängelset i det bedrövliga skick det var när det stängdes. Det var en helt annan upplevelse att gå runt där och ändå var båda fängelserna byggda på ungefär samma sätt. Att gå runt på Alcatraz var skrämmande och obehagligt medan Långholmsbesöket var en estetisk upplevelse.




Fängelset Långholmen ligger på ön Långholmen mitt i stan. Ön är glest bebyggd och fin att gå runt - som att vandra i ett naturreservat, omgiven av vatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar