onsdag 26 september 2018

Grupper

Rätt som det är anslutet jag mig till någon ny facebookgrupp. Men att läsa alla inlägg i alla dessa grupper tar lång tid, alltför lång tid. Därför har jag börjat scanna förbi det mesta utan att läsa - om inte blicken fastnar på något speciellt.

Härom dagen föll dock ögonen på en bild av en "gammal" skolkamrat och tillika Wf-vän. Vi råkar båda vara med i en gemensam läsgrupp och där tipsade hon om boken "Fallers stora kärlek" av Thommie Bayer. Jag kollade på bibliotekets hemsida, var boken fanns "i lager" - sen var det bara att åka dit och låna.


"Fallers stora kärlek" är en trevlig och mycket lättläst bok - en bladvändare - med ett till hälften överraskande slut.

En äldre man kommer in i ett antikvariat och gör sig bekant med dess unge ägaren. Några dagar senare är de ute på en gemensam roadtrip genom Tyskland.

Under resan pratar de om än det ena och än det andra - inte minst böcker och kärlek. Man får boktips efter boktips. En av de författare som nämns är Kerstin Ekman - författare till bokcirkelns septemberbok.

Jag funderade på om jag skulle skriva upp namnen på de författare som de två resenärerna pratar om. Men innan jag börjat notera upptäckte jag att hela förteckningen fanns längst bak i boken - var bara att fota av.

Kvinnorna har en sidoordnad roll i boken och någonstans läste jag att de objektifierades. Detta störde dock inte mig. Nej, jag tyckte det var roligt att läsa en bok där handlingen utspelar sig i Tyskland och kretsar kring böcker och som dessutom fick en oväntad upplösning.

1 kommentar:

  1. Å vad glad jag blev att du tyckte om Fallers stora kärlek, en bok som jag av en händelse ”hittat” och försöker sprida till kreti och pleti

    SvaraRadera