torsdag 13 september 2018

Bäckström

I våras ägnade vi en halv konstlektion, på Birkagården, åt Miriam Bäckström och hennes robottillverkade tapet. Efteråt åkte jag till Moderna för att titta på konstverket irl men tyvärr pågick omhängning så gobelängen var inlåst.

Idag var det läge att göra ett nytt försök. Jag skulle in till stan för att klippa mig. Med maken kvar i stugan och inget annat planerat för eftermiddagen passade det bra att göra ett nytt försök att se Miriam Bäckström.

Nyfrissad och fin promenerade jag till Skeppsholmen och kunde strosa runt på museet nästan själv (torsdag förmiddag verkar vara en bra museidag).

Rummet med Miriam Bs verk var öppet och jag kunde både se och läsa om hennes tapet.


Snyggt och häftigt - är mitt omdöme.


Så här beskrivs gobelängen: "Den maskinvävda tapeten är ett sätt att utforska möjligheter och begränsningar inom fotografisk bild för Miriam Bäckström. ... MB lät sin kamera panorera ett spegeltäckt rum med spegelklädda personer i. Hon intresserar sig för hur vi använder kameran som en spegel med minne."

Det här skulle man ju inte begripa alls om man inte får det förklarat men det är häftigt att både ha speglar på väggar och på de personer som finns i rummet, fotografera allt och sedan väva en tapet av det som fotats.


Själv tycker jag det är roligt att ta kort med telefonen - kort som jag sedan använder för att minnas var jag varit och vad jag gjort. Sen använder jag vissa kort i min blogg för att göra minnet ännu starkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar