söndag 9 september 2018

Tredje gånger

Tänk att jag åkte till Artipelag ytterligare en gång - en tredje gång - för att titta på utställningen om  Bloomsburygruppen!

Mrs Dalloway, en av Virginia Woolfs böcker, fanns med på utställningen i orginallayout. Det var evigheter sen jag läste boken men det geniala greppet - att återge ett helt liv på en enda dag - kommer jag ihåg.

Långt senare skrev Michael Cunningham en roman där Mrs  Dalloway än en gång spelar en viktig roll. Boken Timmarna filmatiserades - en jättebra film.


I går kväll fick jag för mig att jag skulle titta om Timmarna. Skulle inte vara någon match -  inte när man har en "smart-tv". Jag skulle kunna sitta kvar i soffan och klicka på några knappar så skulle filmen visas hemma i mitt vardagsrum. Jag skulle inte ens behöva gå ut för att hyra den utan kunna stanna kvar inne och ändå förflyttas till såväl England som USA.

Men, hör och häpna, Timmarna fanns inte med i utbudet. Hur var detta möjligt? Skulle en så fantastisk film inte gå att hyra?Försökte på olika sätt (maken var inte hemma så jag hade ingen att rådfråga) och till slut kom jag på orsaken. Filmens originaltitel är inte Timmarna utan The Hours.

Allt var löst och filmen var lika bra som jag mindes. Den utspelas på tre plan som alla har koppling till varandra. Virginia Woolf skriver på boken Mrs Dalloway, en ung kvinna läser boken och kvinnans son kallar sin vän Mrs Dalloway. Allt hänger ihop men utspelas i tre olika tider. Toppenfilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar