torsdag 20 september 2018

Performation

Francis Uppritchard

I går gjorde vi Birkagårdselever terminens första studiebesök. Vi tittade på utställningen "Nymaterialism" på Bonniers konsthall.


Under besöket fick jag lära mig ett nytt ord - performation. Två personer, troligen två keramiker, stod bakom en disk och jobbade med lera - en bearbetade leran den andre drejade. Sina verk förvarade de på hyllor runt själva "performationsområdet". De jobbade på uppdrag av en (japansk) konstnär och gjorde bl.a. lerplattor. Plattorna ska, när de är klara (förmodligen efter att ha målats och bränts), sättas upp på en vägg på Palais de Tokyo i Paris.



Rolig utställning där man samtidigt fick se både skapandet och resultatet i form av konstverk (även om det inte var samma verk) och så fick jag lära mig ordet performation - hoppas bara jag uppfattade det rätt.

Några axplock från utställningen:

Petrit Halilaj

Andrea Büttner

Britta Marakatt-Labba


Lee Mingwei

Francis Uppritchard

Sheila Higgs

I utställningsbroschyren läste jag: "Hand, öga, hjärna: det är den magiska triangeln".

Ps; En bild på Palais de Tokyo i Paris. Kanske ett framtida studiebesök för att se lerplattor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar