onsdag 23 oktober 2019

Nyord

Rätt som det är får man höra ett ord man aldrig tidigare hört. Idag skrev jag själv ett nyord.

Hade "smsat" något helt obegripligt. Mottagaren kunde inte lista ut vad jag kunde ha menat och svarade med "?".

Det gick verkligen inte att förstå vad jag skrivit så jag fick förklara att jag inte hade skrivit konstigheterna som stod i textmeddelandet utan det underliga ordet hade telefonen fixat alldeles själv.

Då hittade jag på ett helt nytt ord och skrev att det var "telefonsvenska".

Telefonsvenska - ett så bra och beskrivande ord för telefonens omtolkning av vad den "tror" man menat. Ett helt nytt ord som nog snart kommer att finnas i var kvinnas/mans mun precis som "Ingen fara".

Wordfeud tillåter inga nyord
En av mina bridgevänner sa att hon ofta får svaret "Ingen fara" när hon tackar för något. Hon tyckte det var ett konstigt svar. Kunde jag hålla med om. Hade inte själv hört detta svar.

Då började jag lyssna vad jag själv fick för svar efter ett "Tack" och mycket riktigt, folk sa "Ingen fara".

Så gick det ett tag och rätt som det var hörde jag mig själv säga "Ingen fara" efter ett "Tack". Obegripligt hur lätt det är att hänga på en trend, även en knäpp trend. Det riktiga svaret efter ett "Tack" är ju och har väl alltid varit "Var så god" och så hoppas jag det förblir

Ord på "M", från mitt besök i nollan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar