lördag 19 oktober 2019

Korvgubbe irl

När Ekensbergsborna samlades för att beskåda det stora lyftet tyckte jag det hade varit kul om det dykt upp en korvgubbe och förgyllt vår väntan. Någon vecka senare blev vi bjudna till professorsinstallationKI och då stod det verkligen en korvgubbe och väntade på oss, framför den röda mattan. Sånt trevligt, folkligt intryck detta gjorde - en korvgubbe bjöd på korv med bröd utanför aulan till den akademiska högborgen KI.



Men innan vi kom så långt hade vi funderat över hur vi skulle klä oss. Jag hade plockat fram några klänningar ur garderoben, strukit dem och provat. Valet föll på den halvlånga, svarta med glitterjacka inköp i H/M i Boston, under professorns post doc period - tyckte det passade bra. Till det hade jag på mig ett par färgmatchande skor med än fler år på nacken.


Innanför dörrarna på KI blev vi bjudna på bubbel och karra. Eftersom vi var ute i god tid hann vi titta runt i entrén innan vi gick upp till själva aulan i denna spektakulära byggnad ritad av Göteborgsarkitekten Gert Wingård.






Vattenfall, Ingegerd Råman

Hologram av, för mig, okänd konstnär



Promoveringen följde (tror jag) en gammal ritual med processioner och fanborg. Roligast och mest överraskande var de kortfilmer som varje professor hade gjort om sig själv, sin forskning och sina fritidsintressen. Det var trevliga filmer där man "lärde känna" personerna under hattarna. "Vår" professor ägnade sin fritid åt rollspel som han hävdade skulle vara bra för det strategiska tänkandet. En ägnade sin lediga tid åt att få fram det perfekta kaffet - han hade kanske läst mitt inlägg om kaffe och tänkt sig en dubbel akademisk karriär eller var det dubbel espresso?



Bra underhållning i aulan

Kvällen avslutades med stående middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar