onsdag 16 oktober 2019

Påtår

I förra numret, i en av gratistidningar som dimper ned i brevlådan, tog man upp temat kaffe - precis som jag gjorde här. Detta tipsades jag om av en släkting, tillika bloggläsare, som haft vänligheten att köpa en Melittatratt åt mig på loppis.

I det stora hela hade man samma åsikter i tidningen som kaffeexperten Joanna Alm hade i programmet Meny (länk till programmet) men på några punkter skiljer de sig åt.

I tidningen betonade man vikten av att använda syreblekt, vitt filter - inte brunt oblekt. Med blekt filter slipper man få kaffe som smakar papper - något jag i och för sig aldrig kännt (men man kan ju få gäster med välutvecklat smaksinne). Syreblekt filter är dessutom ett bra miljöval. Nu gäller det att komma ihåg detta nästa gång jag ska komplettera mitt filterförråd. Inga fler oblekta filter för en som i själ och hjärta är miljövän. 
Man ska alltid utgå från riktigt kallt vatten när man fyller sin vattenkokare eller kastrull. Kallt vatten innehåller mer syre och då får kaffet en jämnare temperatur.
Slutligen ska man tänka på att inte koka för starkt kaffe. Med lite svagare kaffe känner man mer arom.
Att koka kaffe verkar ha blivit en hel vetenskap som det kanske är dags att skriva en avhandling om - om det inte redan är gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar