måndag 6 januari 2020

Galopp

Strax före jul lärde jag mig ett nytt ord eller jag kanske ska säga att jag lärde mig en ny betydelse av ett gammalt ord.

Jag, som själv är helt omusikalisk, har fått barnbarn som både kan sjunga och spela - trevligt för både dom och mig. Jag får ju gå på konserter runt om i stan när de har sina framträdanden.

AFs musikkkassers julkonsert skulle hållas i Immanuelskyrkan. För att komma dit tog vi tunnelbanan till Rådmansgatan och promenerade sen genom Vasastan. På vägen passerade vi en pub med namnet Churchill. Maken tyckte vi skulle gå in och förfriska oss lite innan konserten - för som vanligt var vi ute i mycket god tid. Jag tyckte vi skulle vänta till efteråt för att inte gå miste om bra platser i kyrkan.

Eftersom vissa lyssnar på argument knallade vi in till Churchill på hemvägen och jag beställde en liten öl. "Vill du ha en galopp?" frågade expediten. "Blir bra" sa jag utan att veta vad jag svarade på.


Så blev jag serverad öl i ett vinglas! Hade ingen aningen om att öl serverat i vinglas kallades galopp. Som gammal göteborgare blev jag än mer förvånad när jag fick höra att det används mest frekvent i min hemstad. Galopp - ett roligt uttryck hämtat från den tiden när man gav springpojkar en skvätt öl mellan utförda ärenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar