måndag 13 januari 2020

Galopp på mentalsjukhus

När man lär sig en ny betydelse på ett gammalt bekant ord vill man gärna testa om betydelsen är allom bekant - åtminstone vill jag det. Därför beställde jag en galopp när vi åt brunch på Långbro värdshus. Det rådde inte minsta tvekan. Jag serverades utan följdfrågor starköl i vinglas.



Långbro var fram till 1997 ett stort mentalsjukhus söder om stan. Det mysiga värdshuset, som vi alltså besökte för första gången i går, är inhyst i den gamla läkarvillan och ligger på Stora Mans Väg.


Detta underliga ord, "Stor Mans", var beteckning på den sjukhusbyggnad där männen bodde. På motsvarande sätt hette kvinnornas sjukhus "Stora Kvinns". Alla de olika sjukhusbyggnaderna låg samlade i en park som var omgärdad av dubbla staket!



När vi lämnade värdshuset gick vi tillbaka genom den gamla sjukhusparken och passerade på nära håll "Stora Mans". På avstånd kunde vi också se "Stora Kvinns", numera omgjort till bostäder. Både "Stora Mans" och "Stora Kvinns" var imponerande byggnader.


Begreppen "Stora Mans" och "Stora Kvinns" blev jag bekant med när jag läste Sara Stridsbergs roman "Beckomberga - odé till min familj". Där beskrev hon livet på Stockholms andra stora mentalsjukhus, Beckomberga. Både boken och hennes sommarprogram (den 22 juli 2011) var mycket bra.

Även om allt har för- och nackdelar känns det ändå skönt att kunna promenera genom den före detta sjukhusparken och äta brunch i läkarvillan och veta att det inte längre sitter folk inlåsta i de stora husen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar