onsdag 3 augusti 2022

Leo Junker

Förra året när jag besökte trädgården Vargaslätten i Simlångsdalen utanför Halmstad förberedde jag mig genom att läsa två deckare som hade handlingen förlagd till just Simlångsdalen. Jag läste Christoffer Carlssons "Hallandsböcker" och gillade båda.


Nyss, när jag återigen befann mig i "deckarstämning" och kände mig besviken på Louise Pennys "Den långa vägen hem", vågade jag inte att välja ännu en "okänd" författare. Därför valde jag Christoffer Carlssons andra serie - den med polisen Leo Junker.


Jag började med "Den osynlige manen från Salem" och tyckte den var både bra och spännande. Polisen Leo Junker hur vuxit upp i förorten Salem söder om Stockholm, utbildat sig till polis men råkat illa ut och blivit avstängd från jobbet.

Medan han är sjukskriven inträffar ett mord i hans hus och misstankarna riktas omgående mot Leo, eftersom han trängt sig in på brottsplatsen. Vi får följa Leo Js liv både som ung och som sjukskriven polis men vi får också lära känna den person som under uppväxtåren var hans bäste vän. Nu möts de igen och jag tror författarens tanke med boken, förutom att skapa spänning, är att visa hur viktiga ungdomsåren är och hur de kommer att prägla våra liv även i vuxen ålder.


När jag hade lyssnat klart "Den osynlige mannen från Salem" fortsatte jag direkt med "Den fallande detektiven".

Leo Junker jobbar återigen som polis. När en man som forskar om ytterlighetsgrupper blir mördad kallar man på Leo och hans vapendragare.

"Den fallande detektiven" är en något snårig berättelsen som trots att den är intressant, stundtals är svår att hänga med i. Den handlar om hur människor kan fångas av en idé. En idé som får dom att göra och utsätta sig för vad som helst.

Bra och intressant beskrivning av hur ytterlighetsgrupper kan fungera och eftersom Christoffer Carlsson är forskare med brott som specialitet tror jag att beskrivningen är realistisk.


Sen blev det dags för den tredje boken "Mästare, väktare, lögnare, vän". Leo har ännu en gång "tvingats" ta semester och redan första dan på ledigheten överskrider han dina befogenheter. Hans mentor hittas skjuten och Leo känner sig mentalt skyldig att ta reda på vad som ligger bakom.

Bokens tema är korruption. Man häpnar över de maffiametoder poliskåren använder sig av. En spännande bok som är lätt att hänga med i, trots att den ständigt byter perspektiv och tid. Men är den trovärdig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar