torsdag 7 mars 2024

Glasögon

Att kunna kompensera dålig syn med glasögon är något man är tacksam för varje dag. Sina glasögon ska man vara rädd om och behandla som sin bästa vän.


I somras tappade jag mina bästa "ögon" i plurret men hittade några gamla som fick duga så länge. Jag visste att jag skulle skaffa nya om ett tag. Betraktade de gamla som reserver och behandlade dom därefter med påföljd att jag råkade sätta mig på dom så hårt att skalmen bröts av.


Då började den långa jakten på reparatör.
  • Första stället förde inte mitt märke.
  • Andra hade märket med inte så gamla bågar.
  • Tredje hänvisade till "Glasögonverkstan" men då skulle jag bli utan "ögon" i en vecka.
  • Fjärde hänvisade till en guldsmed som borde kunna svetsa ihop brottet.
  • Guldsmeden, på femte stället, kunde inte svetsa i "mitt" material utan hänvisade till en lasersvetsare.
  • Lasersvetsaren var ledig men expediten tyckte jag kunde försöka med affären runt hörnet.
  • På stälIe nummer sju, affären runt hörnet, fick jag detta trevliga svar: "Gå och ta en kopp kaffe så ska vi leta i vår 'skalmlåda'". En halvtimma senare var glasögonen fixade till det facila priset av 150 kr.
Jag fick offra en eftermiddag och vandra runt halva stan men det betalade sig - i dubbel bemärkelse eftersom lasersvets skulle kostat 700 kr. Sensmoralen blir "Ge inte upp! Fortsätt att leta om du behöver en ny glasögonskalm. Det kommer att löna dig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar