lördag 16 mars 2024

Vackra värld, var är du

Sally Rooney (känd från serien "Normala människor") har skrivit den roliga och annorlunda boken "Vackra värld, var är du" som handlar om några irländska ungdomar under 30.

Vartannat kapitel är långa, välskrivna mejlväxlingar och vartannat är samtal eller sms mellan två personer. Boken är skriven med ett ungdomligt, fyndigt och kvickt språk där mycket handlar om sex.Tror aldrig jag läst en bok med så detaljerade sexskildringar. En av personerna uttrycker det så här: "När vi borde ha omfördelat världens resurser och gemensamt övergått till en hållbar ekonomisk modell brydde vi oss i stället om sex och vänskap."

Huvudpersoner är den framgångsrika men olyckliga Alice, hennes väninna Eileen och deras gemensamma vän Simon samt Felix som Alice träffat på Tinder.


I sina mejlkonversationerna blir båda tjejerna ofta filosofiska. Alice jämför till exempel sin kärlek till Jesus med den kärlek hon har till romanfigurer som Charles Swan i Prousts 'På spaning...'. 


"När jag begrundar Jesu liv och död känner jag mig berörd - det är allt. Men i verkligheten bryr jag mig bara om mig själv." - skriver Alice och fortsätter "Traditionella äktenskap slutade nästan alltid i ett misslyckande. Finns det något kvar att leva för när vi rivit ned all. Vad har vi nu? Ingenting." 

Det är en bok full med tankar om kommande och passerade katastrofer - som brosålderskollapsen (pratade vi om på min Romkurs). De tänker på vår världs och civilisations undergång och gör många oväntade jämförelser. 

Men de tänker också på lycka. Eileens bild av lycka är: Ett hus med blommor och träd runt om och en flod i närheten. Ett rum fullt med böcker. I huset ska det finnas nån som älskar henne och där ska hon ta hand om sina gamla föräldrar. Hon ska aldrig mer gå ombord på ett flygplan. Vad är detta om inte vår egen traditionella dröm om ett bra liv. Det liv de flesta av oss strävar efter. Tänk bara så härligt det skulle vara att ha en flod runt huskröken.

"Bättre att älska något än inget. Bättre att älska någon än ingen." - är devisen

Sen kommer de in på resonemang om skönhet där en bok kräver mer än en vacker bild. En bok kräver medkänsla och den kräver att man anstränga sig för att komma ihåg den så länge att man i alla fall kan sammanfatta den. (Om man inte som jag skriver ned stödanteckningat under läsningen).

Hur går det då för ungdomarna i denna fängslande bok? Med tanke på hur traditionella de trots allt ändå är, bör det inte vara svårt att gissa.

"Vackra värld var är du?" får en fyra på min fyragradiga skala. En annorlunda toppenbok men med för mycket tjat om kvinnors utseende, tyckte jag. 


När cirkeln träffades hemma hos en av deltagarna (där vi blev bjudna på soppa och andra godsaker) för att diskutera boken tyckte mina kamrater att den inte var värd mer än en trea - möjligen tre och en halv. Min fjärde stjärna har jag därför satt inom parentes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar