söndag 21 april 2024

Prado

Prado, Madrids berömda konstmuseum, byggdes 1785 och innehåller mer än 2 200 tavlor, många mästerverk.

Vi promenerade genom Retirioparken och kom fram till denna pampiga byggnad.


Velazquez

Inne i museet mötte Kristina oss.

Sen fortsatte vi från rum till rum. Det var inte utan att jag rörde ihop både mästarna och mästerverken, speciellt som vi inte fick fota och jag därför inte hade något att "hänga upp" tavlorna på. Istället har jag laddat ned bilder på några kända verk, som jag minns att vi tittade på.

"Las Meninias' av Velázquez


Hieronymus Bosch; "Lustans trädgård"

Goya; "Den 3 maj 1808"

Sen upptäckte jag att på vårt hotell fanns det också en "Las Meninas" - dock inte i klass med Prados.

När vår utmätta tid på Prado var slut gick vi i samlad tropp till Puerta del Sol (där Madrids stadsportar en gång funnits) och Plaza Mayor. På vägen hem berättade vår lärare om en massaker som ägt rum 1977 och till vars minne man rest denna staty.

'Kramar" eller
Monument över Atochas advokater

På kvällen åt vi en massa god mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar