torsdag 11 april 2024

Sixstinska kapellet i Stockholm

Förra våren var jag på "skolresa" i Rom och då passade vår kyrkointresserade lärare på att visa oss "hundratals kyrkor". Vi missade dock en - Sixtinska kapellet.

Nu i helgen hade vi besök av vårt göteborgsbarnbarn och hans mamma, som förutom att träffa oss också vill titta på Lotte Lasersteinutställningen på Moderna. Vi, svärdottern och jag, kom att tillbringa hela den regniga dan på museet.


Barnbarnet däremot åkte snabbt vidare med sin farfar till Tekniska museet och "Wisdome Stockholm".


Denna nya attraktion finns inrymd i en tillbyggnad på museets innergård. Tillbyggnaden har fått Kasper Sahlinpriset 2024 för bästa byggnad. När man på nyheterna berättade om priset och den unika takkonstruktionen associerade jag direkt till taket i Pantheon i Rom, byggt på kejsar Hadrianus tid ca 115 e Kr - kollade vi upp på vår Romresa.

Tänk att man får pris för en teknik som funnits i nästan 2000 år - men jag kanske har missuppfattat något.

Panthon i Rom

Tekniska museet

På moderna museet gick jag efter en stund vidare till utställningen "Den tredje handen" - hade ju redan sett Lotte Laserstein.

Observera de pyttesmå dörrarna


vernissagen av "Den tredje handen" (som vi bara råkade hamna på) hoppade vi utställning för att slippa all trängsel. Nu var det knappt några människor där och jag kunde, utan att hehöva trängas, beskåda den kyrka jag missade i Rom - Sixtinska kapellet. Så behändigt med en skalenlig (?) kopia av denna världsunika byggnad hemma i "min" stad. Såg allt mycket bättre än jag skulle gjort i Rom - men original är väl ändå original. 


En rolig och speciell utställning som man kunde titta på utan att fatta ett dyft.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar