onsdag 11 maj 2011

Gun-Britt o dom

Jag har bott i Sundsvall över 30 år. Trots att jag bott här så länge känner jag till stans omgivningar väldigt dåligt men nu har jag i alla fall besökt Sättna. Jag åkte dit för att lyssna på folkmusikgruppen Gun-Britt o dom, som uppträdde i församlingsgården. Gun-Britt berättade om Linnea Olsson, Signe Mattsson och många andra musicerande kvinnor, som levde i Medelpad i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, och problemen de hade med sina supande karlar. På den tiden fanns det inte mindre än 70 krogar i lilla Sundsvall. Löningsdagar stod det försäljare vid sågverkens portar och sålde supar, styckvis. Snacka om affärsidé! I anslutning till varje "kvinnoöde" sjöng och spelade Gun-Britt o dom musik som dessa kvinnor tecknat ned. Förutom den trevliga underhållningen blev vi bjudna på fika. Sen åkte jag hem i den mest fantasktiska  av försommarkvällar.


2 kommentarer:

  1. Vad trevligt du har det och vad mycket du skrivit dessa dagar när jag varit ute i fält och inte alla på webben.
    .
    Nu sitter jag i taxin påväg hem till Spångar från Arlanda. Imorgon skall jag vara hemma och bula skönt för jag är såååå trött...Skriv mer imorgon! Kram!

    SvaraRadera
  2. Var tog stilstudien vägen? Är den ute och snurrar i cyberrymden tro?

    SvaraRadera