onsdag 8 juni 2011

En konstnär och kämpe

Första gången jag som vuxen besökte Stockholm åkte jag och tittade på Siri Derkets utsmyckning av Östermalms tunnelbanestation. Men inte förrän i dag har jag förstått hur otroligt mycket hon har gjort och hur allsidig hon var. Det insåg jag när jag besökte Moderna museets retrospektiva Derkert utställning. Det kunde jag göra idag när jag som ”jobbande” mormor hade ledig förmiddag.
Siri Derkert kämpade och jobbade hela sitt liv. Hon stred för fred, kvinnor, sin konst och mycket annat. Hon kunde teckna, måla, göra kollage, designa kläder och hon gjorde flera offentliga utsmyckningar. Hon jobbade hela livet – inte slutade hon jobba när hon var 63 inte! När jag sett färdigt på utställningen åt jag lunch sen  gick jag till Sverigehuset och tittade på en vägg som hon har utsmyckat.
Redan i 20-års åldern reste hon ut i världen bl.a. till Algeriet och Paris. Hon fick tre barn och både hon och barnen hade nog ett tufft liv men en konstnär och en kämpe var hon hela livet. För mer än 20 år sedan, när Sundsvalls museum fortfarande höll till på Storgatan, var jag och lyssnade på ett jättebra föredrag av hennes son Carlo Derkert. 










1 kommentar:

  1. Ja hon var en produktiv och uppfinningsrik konstnär.

    SvaraRadera