onsdag 6 november 2013

Apropå appar

När vi i lördags skulle åka och hälsa på vänner i Hässelby kollade jag i god tid upp när vi skulle ge oss i väg för att komma fram i rätt tid. Jag hade, vad man brukar kalla, framförhållning. Så även om jag lever ett liv utan klocka anpassa jag mig när det fordras. Informationen hittade jag naturligtvis i SLs app för buss- och tunnelbanetider.


För att vara i Hässelby, som ligger i vääälidigt långt borta, klockan fem måste vi åka från Gröndal fyra minuter över fyra. Till Görndal kunde vi gå (15 minuter) eller ta buss men med buss skulle vi behöva starta tidigare. I härligt höstvädret passade det bra att promenera. Framme i Gröndal visade det sig att tvärbanan inte gick fyra minuter över fyra, som det stod i tidtabellen, utan sex minuter över: Medan vi stod och väntade hann bussen komma fram.

I Alvik skulle vi byta till tunnelbana - då blev det brådis. Tvärbanan var ju två minuter sen. Tunnelbanan, som vi med ett nödrop hann med, gick inte till Hässelby utan stannade i Vällingby. Därfrån skulle vi nu åka buss! Varifrån gick bussen? Lätt förvirring uppstod. Men då rullade det in ännu ett tåg på perrongen med destination Hässelby och problemet var löst. Det sista bytet från tunnelbana till buss flöt inte heller bra - elva minuters väntan, som i realiteten blev nio eftersom bussen lämnade hållplatsen två minuter för tidigt. Även på hemvägen krånglade det.

På tvärbanan har man konduktörer som går runt och kollar biljetter. "Vår" konduktör var lite pratsugen och stannade hos oss. Då passade jag på att fråga vad det kom sig att trafiken inte gick efter tidtabell, som den alltid gör annars. Förklaringen blev att det var söndagstabell som gällde på Alla Helgons Dag. (Borde varit anpassat i appen!)

Nej, förklaringen är nog att hitta på annat håll - denna spökenas kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar