fredag 15 november 2013

Eclaire

Ett av barnbarnen och jag har börjat baka samma bakverk (några - inte alla) som de bakar i programmet Hela Sverige bakar. Först gjorde vi Bagles, sen Eclaire. Eclaireerna blev väl inte till hundra procent perfekta. De blev goda men alldeles för stora. Fyllningen var också god men lite för tjock. Eftersom Frankrike är Eclairernas hemland bestämde jag mig för att på plats ta reda på hur de verkligen ska smaka.


Min första Eclaire köpte jag på ett vanligt konditori - kostade 5 € och var god. Min andra köpte jag på fina gatan - Champs Elysees. Den var väldigt dyr (om jag minns rätt kostade den 10 €) och var inrullad i choklad. God även den.


Min tredje köpte jag i Monmartre och åt direkt i handen. Den kostade 3 €, var gjord efter konstens alla regler (öppnad på undersidan med två små hål där krämen sprutats in) och glaserad. Här kunde man välja mellan chokladfyllning och mockafyllning. Jag valde mocka.



Observera de små hålen på undersidan där krämen sprutats in
Efter alla dessa tester (tur att det inte var "2-dag") känner jag mig som lite av expert på Eclaire och har kommit fram till att de ska vara smala, fyllda med chokladkräm med en tuch av kaffe och glaserade ovanpå. De bör köpas i förorten. Då får  man mest valuta för pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar