onsdag 13 november 2013

Baguette

Det är roligt att vara ute och resa men resandet ska vara ett avbrott i vardagen inget som är rutin - tycker jag. Men det är också roligt att läsa om vart man kan resa och vad man kan hitta på, på olika platser. Man behöver inte alltid resa dit irl.

I söndagstidningarna finns det ofta reseförslag. När det är något som är intressant sparar jag tidningen till kommande resor. Men efter ett tag åker alltsammans iväg till tidningsinsamlingen. Jag minns inte längre vad det var som var intressant och alla gamla tidningar tar för mycket plats, speciellt när man bor trångt.

Nu har jag därför bytt strategi - jag klipper ut just det jag är intresserad av, lägger det i en särskild låda och går igenom lådan innan jag ska ut och resa. Fungerar utmärkt! Innan Parisresan plockade jag fram mitt urklipp om var man kan köpa de bästa baguetten i hela Paris. Väl framme i stan knallade vi dit. Det låg inte i centrala stan precis. Vi gick och vi gick. Intressant att också få se hur det såg ut utanför de fina kvarteren.


När vi till slut kom fram visade det sig att det var ett konditori/bageri utan servering och det fanns bara en enda baguette kvar! Och många före oss i kön. Vi hade nog gjort vår långa vandring förgäves. Men i franska bagerier finns det resurser. Plötsligt kom de ut med en  massa nybakade bröd. Vi köpte ett och gick ut på gatan och åt upp det - utan pålägg och utan något att dricka. 

Om jag ska ge mig på att beskriva detta fantastiska bröd så är det tunnare än de painrich (baguette) vi har i Sverige. Det är lite hårdare gräddat och bakat på vetesurdeg. Gott - ja visst, men tveksamt om det var värt att promenera i flera timmar för att få.

Vår baguette var utan innehåll

1 kommentar: