lördag 2 november 2013

Inte längre så bryskt

Varje höst (i alla fall de två höstar vi hittills bott här) skickar man (landstinget) ut ett kort till alla som är över 65 år och uppmanar oss att förebygga influensa genom vaccinering. Vaccineringen är gratis och årets inbjudan var trevligt formulerad.


Jag antar att man gjort en kalkyl på att det är billigare att ge oss åldringar vaccinet gratis än att få oss som patienter. Förmodligen vet man också att om en pensionär ska betala för att vaccinera sig då låter hen bli. Jag tror att det är en vettig bedömning och i år gick jag till vår vårdcentral och tog en spruta. Det gick bra fastän jag, som virrig pensionär, kom dit på fel dag.

I fjol, när man på vaccineringskortet hotade att jag skulle  dö om jag inte vaccinerade mig, då hoppade jag över det. Förmodligen gäller samma principer för både barn och pensionärer om budskapet ska vara framgångsrikt - Inga hotelser, inga mutor.

Nej, vid närmare eftertanke tror jag att mutor går hem hos  pensisar. Nästa år kanske man skulle kombinera vaccineringserbjudandet med en gratis kopp kaffe och ett danskt wienerbröd. Då får man nog en uppslutning som närmar sig 100 procent. Månne ett ämne för en doktorsavhandling?.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, ja det var tur att dom var flexibla och kunde vaccinera även på fel dagar!

    SvaraRadera
  2. Här i Göteborg har kommunen delat ut broddar till alla pensionärer som vi fått hämta ut i en massa olika skoafärer och apotek runt om i stan. Säkert en god investering för alla parter.
    Agneta

    SvaraRadera