lördag 16 november 2013

Marknader

Det är alltid roligt att besöka marknader när man kommer till nya platser - om det finns några (marknader alltså).

Vi bestämde oss för att göra en tur till förorten och den stora loppismarknaden i Clignancourt. Det gick väldigt snabbt att ta sig dit med tunnelbana. Sen var det bara att följa skyltarna. I Clingnancourt fanns allt och mycket skrot. Jag köpte inte en sak men maken köpte sig ett par öronlappar som han lyckades pruta från 5 € till 3 €. Det gick väldigt lätt att pruta så han betalade nog, trots prutning, ett överpris. (Man sålde samma öronlappar för just 3 € i turistshoppen inte långt från vårt hotell - upptäckte vi senare).





Dagen efter vårt besök i förorten skulle vi gå till Maraiskvarten men råkade hamna vid Bastillen och ännu en stor marknad. Den här marknaden skiljde sig markant från den i Clignancourt. Detta var i huvudsak en matmarknad - ostar, fisk, kött, bröd, nötter och en massa annat godis. Jag köpte en påse frank nougat som ska sparas till julbordet. När vi var i Provence köpte jag också franks nougat (en favorit) som jag sedan glömde bort. Den hann bli torr innan jag av en slump hittade den i skåpet. Men den här gången har jag lagt in en liten påminnelse i en app - så på julafton kommer det att plinga till.






Marché de Bastille fanns också klädstånd och även den här gången var maken i farten - han köpte sig en halsduk som han knöt runt halsen på fransk maner. Så nu känns det nästan som jag är ute och promenerar med en infödd fancos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar