måndag 9 februari 2015

Ingen Trenter precis

På baksidan av Lars Bill Lundolms bok "Östermalmsmorden" (**) stod det "Bäst är Lars Bill Lundholm som Stockholmsskildrare och han går i föregångaren Stieg Trenters litterära fotspår". Denna baksidestext gjorde att boken låg i min väska när jag lämnade stadsmissiones affär, trots att jag borde vetat bättre - har tidigare läst Södermalmsmorden och Kungsholmsmorden av samme författare.

Visst var det lite Stockholms (Östermalm) fakta men inte särskilt mycket och inte särskilt nyanserad. Jag tyckte snarare att mina fördomar om Östermalm förstärktes. Inte heller som deckare betraktat tyckte jag att boken var särskilt lysande - knappt spännande. Men språket då? Var inte det bra? Nja - enkelt och trivialt med lättläst.

Östermalmsmorden" är ingen bok jag kan rekommendera men den var rolig för stunden och så fick jag lära mig att Stockholms vackraste gata heter Villagatan - och den ligger naturligtvis på Östermalm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar