onsdag 11 februari 2015

Per Albin hus

När jag åker till dottern passerar jag ibland (det finns olika vägar) ett öppet fält ned mot Mälaren - Ålstensängen. Det är alltid folk där, på väg mot vattnet som ser så inbjudande ut. Här finns säkert fina promenader längs stranden, måste åka dit - brukar jag tänka.

Och i går gjorde vi det. Dottern, hennes lille kille och jag tog med oss fika och började gå längs den fina promenaden. Men vi upptäckte direkt att det inte var ett ställe för barnvagnspromenader, särskilt inte när det är isigt. Vi fick i stället ta oss en promenad i det närliggande bostadsområdet och där kunde vi titta på de s.k. Per Albin husen.

Läckra radhus från trettiotalet, byggda av Olle Engkvist - byggmästaren som också uppfört stjärnhusen och terasshusen i Gröndal. I min bok om Stockholms arkitektur läste jag, till min förvåning, att husen från början var svårsålda!




1 kommentar:

  1. Husen är jätteläckra idag men var nog alltför djärva när det begav sig. Funkisen hade inte slagit igenom ännu
    Agneta

    SvaraRadera