söndag 29 april 2018

Cinemateket

I flera större städer, bl.a. Stockholm och Göteborg, finns ett cinematek. Där visar man lite udda filmer, som vanliga biografer nobbar, och så visar man gamla klassiker. Jag har aldrig varit där och tittat på film men däremot har jag flera gånger lånat filmer på deras "bibliotek". Om man inte kan hitta den film man vill se, på annat sätt, är det alltid värt att försöka på cinemateket - som också har en trevlig  lunchrestaurang.

Inför besöket på Bloomsbury Spirit, åkte jag dit och lånade "Carrington". Nackdelen med cinemateket är att det ligger så långt bort - i Filmhuset på Gärdet. Om man väl tagit sig ända dit är det lika bra att låna två filmer. Det blev därför både Carrington och Amour.

Amour är en fransk kärleksfilm. En sån där härligt fransk film som man inte kan låta bli att tycka om.


Ett äldre, kultiverat par i 80-års åldern kommer hem efter ett konsertbesök. De kommer hem till sin stora, fina, gammaldags våning mitt i Paris. När mannen hjälper sin fru av med kappan säger han att hon är vacker. Allt är så fint och harmoniskt. Nästa dag drabbas frun av en stroke och livet förändras totalt.

Vad händer med oss människor när grundförutsättningarna för våra liv ställs på ända? Vad händer med vår kärlek? Vad händer med våra löften? Hur mycket orkar vi med? Det är temat i denna fina, nyanserade och inkännande film som jag tyckte mycket om att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar